Fenna vermaakt zich met puzzelen |
Op 1 april, nee geen grap, vertrekken we vanuit Gambia met
als bestemming het eiland Sal op de Kaapverdische eilanden. De weersverwachting
is gunstig en na een kalme eerste 24 uur zullen we met een windkracht 4 het
grootste stuk van de oversteek kunnen maken. Het zal een lastige oversteek
zijn, omdat we de wind en de Canarische zeestroom tegen hebben.
Al kort na vertrek blijkt dat de werkelijke
weersomstandigheden toch net weer even anders kunnen zijn dan de voorspellingen
je voorhouden. In plaats van de verwachte kalmte, staat er meteen vanaf het
vertrek een mooie windkracht 4. Helaas uit het Noordwesten, dus pal op kop en
we beginnen met opkruisen de riviermonding uit. Deze keer gelukkig geen grote
hoeveelheden vissersboten en ook geen andere scheepvaart.
Wanneer we het continentaal plat verlaten is de wind gelukkig geruimd naar Noordnoordwest en kunnen we een aan-de-windse koers volgen die ons net iets ten zuiden van Sal zal laten uitkomen. Dat ziet er goed uit.
Wanneer we het continentaal plat verlaten is de wind gelukkig geruimd naar Noordnoordwest en kunnen we een aan-de-windse koers volgen die ons net iets ten zuiden van Sal zal laten uitkomen. Dat ziet er goed uit.
Op zee worden we weer welkom geheten door een grote groep dolfijnen |
Met de zeeziekte lijkt het deze keer gelukkig mee te vallen. Bianca is alleen wat katterig en ik begin, na wat spugen, zelfs weer een flinke eetlust te krijgen.
Koers verleggen
op... |
Halverwege de oversteek begint de wind steeds verder toe te
nemen, tot zo’n 5 á 6 beaufort. Door de toenemende golfslag en de versterkte
Canarische stroom als gevolg van deze hardere wind, lukt het niet meer om onze
Noordwestelijke koers aan te houden. Op een gegeven moment varen we bijna pal
West en dat terwijl we nog niet eens op de breedte van Dakar zitten. Tsja en de
ruwere zee heeft helaas ook als gevolg dat bij Bianca en mij alsnog de
zeeziekte weer toeslaat.
Na het binnenhalen van een nieuwe windvoorspelling via de korte golf zender, besluiten we onze koers te verleggen. De komende twee dagen zal de wind alleen nog maar meer gaan toenemen. We zullen nu Praia op het eiland Santiago gaan aanlopen. Deze koers
Na het binnenhalen van een nieuwe windvoorspelling via de korte golf zender, besluiten we onze koers te verleggen. De komende twee dagen zal de wind alleen nog maar meer gaan toenemen. We zullen nu Praia op het eiland Santiago gaan aanlopen. Deze koers
en neer... |
is wat ruimer en al snel schieten we met een snelheid van
6 á 7 knopen vooruit. Door de hoge golven, die er ondertussen staan, is dit ook
niet echt comfortabel. Maar in de wetenschap dat we dit maar 24 uur hoeven vol
te houden, nemen we dit ongemak maar voor lief. De laatste uren van de tocht
hebben we een goede 7 beaufort te pakken en met dubbel gereefd grootzeil, de
kotterfok en een puntje genua racen we met 8 knopen snelheid de luwte van het
eiland Santiago in. Op 5 april gooien we aan het einde van de ochtend ons anker
uit in de verlaten baai van Porto da Praia. Even uitrusten.
Rond, zwaar fruit en bananen.. geen goede combi op een bewegende boot. |
Vooraf betalen
Alleen in de baai bij Praia op Santiago |
Omdat het zondag is kunnen we niet inklaren en we gebruiken
de middag om de rommel aan boord op te ruimen en wat slaap in te halen. We zijn
het enige zeiljacht in de haven en ook aan de wal is geen enkele bedrijvigheid
waar te nemen. Best een eenzame, ongezellige plek hier. Het voelt alsof we op
een verlaten industrieterrein voor anker liggen, maar ondanks dat, zijn we blij
met de beschutting die de baai ons biedt.
De volgende ochtend zit er gelukkig wat meer leven in. In de vissershaven wordt
vis aan wal gebracht en op de kade verkocht. Met de bijboot leggen we aan
langszij een kleine vissersboot. Georgio stond ons al toe te roepen en blijkt
de eigenaar van het bootje. Hij laat zien dat hij aan boord woont, maar veel
meer dan een matras ligt er niet in het kleine kajuitje. Georgio wil ons, tegen
een behoorlijke vergoeding van 10euro, graag de weg wijzen in de haven en op
onze bijboot passen. Er zijn niet veel andere mogelijkheden om met de bijboot
te landen en we willen de bijboot ook niet onbemand op het strand laten liggen,
dus gaan we toch akkoord met Georgio’s voorstel. Hij wijst ons als eerste de
geldautomaat. Wanneer we gepind hebben wil hij ineens gelijk zijn geld hebben,
of we dit goed vinden? Nou daar heb ik toch wel moeite mee en beleefd leg ik
hem uit, dat het gebruikelijk is om iemand pas te betalen nádat hij zijn
diensten heeft bewezen. Hij reageert teleurgesteld, zegt dat hij honger heeft
en gaat terug naar zijn boot. Wij gaan naar de Policia Fronteira voor een
stempel in onze paspoorten en daarna naar de havenautoriteiten. Het is druk op
straat met mensen die wat willen verkopen en er is heel veel politie. Wanneer
we na een uurtje klaar zijn bij de immigratie, besluiten we om meteen maar door
te lopen naar het stadscentrum waar we nog een stempel moeten halen bij de
Policia Maritima. Wanneer we langs de bijboot lopen, komt Georgio weer naar ons
toe. Hij heeft er over nagedacht en stelt voor om, in plaats van het hele
bedrag, de helft van het afgesproken bedrag vooraf te betalen. Met enige
tegenzin besluit ik hem zijn zin te geven en geef hem een briefje van 1000 CVE,
want kleiner hebben we niet. Snel weet hij het geld te wisselen en van zijn
deel koopt hij gelijk een ontbijt bij het straatwinkeltje. Met een tevreden blik loopt hij naar ons terug;
“I told you I was hungry and I needed the money to buy some food.” We
voelen ons bijna schuldig, want hij had dus echt geen geld voor een ontbijt.
Onze bijboot achter het rode vissersbootje. |
Aangename
verassing
Het stadscentrum van Praia, “het plateau”, blijkt een
aangename verrassing. De huizen en straten zijn redelijk goed onderhouden en de
vrolijke kleuren overheersen. In het stadspark zitten mensen op de bankjes en ze
maken gebruik van het gratis beschikbare wifi-netwerk. Het stadje heeft een
vriendelijke en gemoedelijke uitstraling. In het voetgangersgebied vinden we
een aantal gezellige terrasjes. Bij een klein Braziliaans restaurantje genieten
we van een heerlijke maaltijd. Dat was even geleden dat we zo kwalitatief goed
hebben gegeten in een restaurant. Tijdens de maaltijd bespreken Bianca en ik
nog eens het weersbericht en de planning voor de komende dagen. We hebben tot het
einde van de week nog redelijk rustig weer met een Noordoostelijke wind en
daarna zal het voor meer dan een week weer stevig gaan waaien uit het Noorden. Dat
betekend of snel vertrekken, of het slechte weer in deze eenzame baai
afwachten. We besluiten morgenochtend vroeg meteen weer te vertrekken naar de
Noordelijke eilanden. Met als bestemming Mindelo op Sao Vincente en een mogelijke
tussenstop in Sao Nicolau.
Onveilig gevoel
Bij terugkomst in de haven is het zoals altijd weer een
opluchting wanneer we zien dat de grote boot nog keurig achter zijn anker ligt
en de bijboot nog, ínclusief buitenboordmotor, op de afgesproken plek ligt. Wanneer
we naar de bijboot lopen worden we aangesproken door een agent van de Maritieme
Politie. Hij adviseert ons met klem om de boot op een andere plaats voor anker
te leggen en de boot niet onbemand achter te laten. We liggen nu te dicht bij
het strand en kwaadwillende jeugd kan zo veel te makkelijk naar de boot toe zwemmen.
Georgio beaamt dit en stuurt op hetzelfde moment een tiener weg die al een
poosje rond onze bijboot zwemt. Met zwemplankjes weten die gasten overal naar
toe te zwemmen. We worden geadviseerd de boot zowat in de (’s nachts verlaten)
vissershaven te ankeren.
Terug aan boord kijkt Bianca me indringend aan. “Ik kan dus echt niet meer lekker slapen hier. Ik vond het al een creepy plaats en mijn vermoedens worden alleen maar bevestigd. Wat doen we? Zullen we maar gewoon meteen vertrekken?” We besluiten om die avond nog te vertrekken. Zo gezegd, zo gedaan. Nadat we de kinderen op bed hebben gelegd, gaan we om 19.45 uur anker op.
Terug aan boord kijkt Bianca me indringend aan. “Ik kan dus echt niet meer lekker slapen hier. Ik vond het al een creepy plaats en mijn vermoedens worden alleen maar bevestigd. Wat doen we? Zullen we maar gewoon meteen vertrekken?” We besluiten om die avond nog te vertrekken. Zo gezegd, zo gedaan. Nadat we de kinderen op bed hebben gelegd, gaan we om 19.45 uur anker op.
De 180 Mijl van Praia naar Mindelo zijn ook nu weer
grotendeels op een aan-de-windse koers. Dus helaas weer een scheve, stampende
boot en weer opnieuw inslingeren. Bianca en ik hebben onze eigen “Bucket
challenge” en deze keer is na 12 uur varen de score 2-1 in het ‘voordeel’ van
Bianca. Halverwege de afstand haal ik een nieuwe windverwachting binnen en
opnieuw blijkt deze te zijn aangepast. De harde wind komt nu al in de loop van
donderdag. Dat wordt dus geen tussenstop meer, maar gelijk door naar Mindelo.
De laatste 80 mijl vanaf Sao Nicolau kunnen we gelukkig een ruimere koers gaan varen en lukt het zelfs om te genieten van het prachtige uitzicht op de verschillende eilanden. Toch weer heel anders dan de eilanden die we eerder hebben gezien.
In het begin van de middag varen we samen met een catamaran de baai bij Mindelo
binnen en worden we vriendelijk verwelkomd in de Marina. Gelukkig zijn we hier
niet de enige en is de haven goed beveiligd. We zullen ons rustig gaan
voorbereiden op de grote oversteek. Maar nu eerst genieten van een welverdiende
rust. En voor de kinderen is er een leuk klein speeltuintje op loopafstand van
de Marina.
De laatste 80 mijl vanaf Sao Nicolau kunnen we gelukkig een ruimere koers gaan varen en lukt het zelfs om te genieten van het prachtige uitzicht op de verschillende eilanden. Toch weer heel anders dan de eilanden die we eerder hebben gezien.
Schitterende eilanden |
[Patrick]
De laatste mijlen naar Praia |
Wat een mooie foto's weer. Jammer dat die zeeziekte niet wegblijft.
BeantwoordenVerwijderenGaaf die dolfijnen!, wel balen van de zeeziekte
BeantwoordenVerwijderen