zaterdag 8 februari 2014

Vertrek datum bekend

"Dus als we in die week de boot op de kant zetten, dan kan jij met de kids bij je ouders logeren?" "Dat komt dan goed uit, want dan kun je gelijk de nieuwe paspoorten aanvragen, je bent dan toch in Berkel - Enschot." "Ja, en ik krijg net een mailtje van de huisartsenpraktijk dat we in de week na Fenna's verjaardag terecht kunnen voor de laatste inentingen." "Ja, ik geloof dat we nu alles wel zo'n beetje op een rijtje hebben. Ik denk dat we eruit zijn, we hebben een vertrek datum!"

Nu het moment van vertrek steeds dichter bij komt, wordt het ook steeds duidelijker wat er allemaal nog geregeld moet worden. De taken variëren van het halen van diverse inentingen, het opzeggen van verzekeringen, het aanmelden voor een vrijwillige AOW verzekering bij de Sociale Verzekerings Bank tot het aanschaffen van de laatste uitrusting. Om het allemaal een beetje overzichtelijk te houden, hebben we een planning gemaakt in Excel waar we precies per week bijhouden wat er allemaal nog geregeld moet worden. En dat overzicht wordt momenteel per dag weer gewijzigd. Daarnaast houden we in Access nog een uitgebreide klussenlijst bij waar voornamelijk de technische zaken worden gedocumenteerd. De teller staat momenteel op nog 67 klussen te gaan.

Januari was niet echt een productief maandje waar het de klussenlijst betreft. Bianca is een week met haar vader op wintersport geweest. In die week heb ik vrij genomen om voltijd papa te kunnen zijn. Dat was een erg leuke, maar vermoeiende ervaring. Zeker wanneer het verschonen van luiers, het maken van fruithapjes, Dylano naar de peuterspeelzaal brengen en weer ophalen, aangevuld met huishoudelijke taken, niet in je dagelijkse routine zit. Maar de kids hebben het overleefd en papa is niet overspannen geraakt, dus durf ik het wel een succes te noemen. Maar die klussen, daar is niet veel van terecht gekomen die week.
Dus grote plannen voor het weekend daarop. Helaas gooide nu een vervelend griepje roet in het eten. Donderdagavond ben ik met koorts het bed in gedoken en het heeft tot de donderdag erop geduurd voordat de koorts weer weg was. Uiteindelijk ben ik noodgedwongen toch nog aan het sleutelen geweest. Want op maandag stopte de verwarming ermee. Het bleek een versleten circulatiepomp te zijn. Na 3 winters continue in gebruik te zijn geweest zijn de koolborsteltjes op en dient de gehele pomp uitgewisseld te worden. Dus Bianca om een nieuwe pomp gestuurd en met m'n zieke hoofd de pomp vervangen. Gelukkig is het geen strenge, koude winter dit jaar en konden we het met een los elektrisch kacheltje net op temperatuur houden.

Het eerste weekend van februari heb ik eindelijk de nieuwe koelwaterslangen van de dieselmotor naar de losse warmtewisselaar, die onder de vloerplaat ligt, gemonteerd. In hetzelfde weekend heb ik ook afscheid genomen van de bijscholingsgroep van EHBO-instructeurs. Met de lange reisplannen en zeer beperkte tijd tot vertrek heeft het voor mij geen prioriteit meer om mijn instructeursdiploma nog langer geldig te houden.

Zondagavond zijn Bianca en ik nog eens samen gaan zitten om alles op een rijtje te krijgen. Wat moet er nu allemaal nog gebeuren en wanneer moeten we beplaalde dingen geregeld hebben? Nu dat allemaal steeds duidelijker begint te worden zijn we eruit: Op zaterdag 7 juni zullen we vertrekken!

[Patrick]