Maar in de afgelopen maanden hebben we zeker vooruitgang geboekt. Ik ga proberen een overzichtje te geven van de belangrijkste gebeurtenissen.
De SSB zender die in oktober is aangeschaft is ondertussen bijna helemaal ingebouwd en aangesloten. Meest tijdrovende blijft toch altijd weer het trekken van kabels. Deze lopen altijd via de achterkant van allerlei kastjes. Deze moeten daarvoor dan speciaal helemaal leeg worden geruimd en waar laat je die spullen dan wanneer je met z'n vieren aan boord woont? Ruimte gebrek is uitdaging nummer een. Dus is Bianca een paar dagen met de kids uitgeweken naar haar ouders zodat ik zonder praktische bezwaren alle spullen in de kinderbedjes en op de kajuitbanken kan stallen. Na een dag in allerlei onmogelijke houdingen te hebben gelegen, liggen de kabels op z'n plek en kan de apparatuur aangesloten worden. Met Shiptron is voor de eerste maandag in mei een afspraak gemaakt om de zender in gebruik te stellen.
Een ander technisch project is een uitgebreide onderhoudsbeurt van de dieselmotor. Waarbij het vervangen van de koelwaterslangen en het reiningen van de (externe) warmtewisselaar ook de nodige uurtjes werk hebben gekost. De dieselmotor wordt namelijk gekoeld door een externe warmtewisselaar die op een kleine anderhalve meter van het motorcompartiment onder de vloerplaten is gemonteerd. Het reinigen van de warmtewissekaar was geen overbodige kuxe. Er kwam een flinke hoeveelheid zand en bezinksel uit en tussen de pijpen vandaan. Nu de vloerplaten toch allemaal van z'n plek zijn, maak ik van de gelegenheid gebruik om een aantal kleine inspectieluikjes in de vloerplaten te maken. Bij het terugplaatsen boor ik meteen gaatjes zodat de vloerplaten met een aantal grote schroeven vast gezet kunnen worden aan de spanten eronder.
Een laatste technische klus in december was het opnieuw inrichten van de kombuiskastjes. Na zeven jaar aan boord wonen hebben we eindelijk de kastjes aangepast aan ons eigen servies, zodat het straks op zee echt zeevast zal staan.
In het rijtje van meer organisatorische zaken hebben we gelukkig ook een paar zaken die we nu van de jobs-to-do lijst kunnen weg strepen. Eén van de belangrijkste is dat ik op mijn werk mijn contract heb opgezegd. Mijn officiele laatste werkdag zal op 31 mei 20134zijn.
Verder hebben we de nieuwe zeebrief ontvangen en zijn we naar een voorlichtingsdag over alteranatieve zorgverzekeringen geweest bij de JoHo organisatie in Den Haag. Dit laatste was erg interressant, we hebben nu een duidelijk beeld gekregen van de mogelijkheden en de te verwachte kosten.
Half december zijn we met het hele gezinnetje zijn we bij de TravelClinic (Havenziekenhuis) in Rotterdam geweest, waar we ons hebben laten bijpraten over de noodzakelijke inentingen voor met name de kinderen. Dit was erg verhelderend. Vooral de relatie die met het rijks inentingen programma werd gelegd vonden wij erg interessant. Nooit geweten dat je een gele koorts inenting bij een éénjarige alleen tegelijk met de BMR inenting mag zetten, of anders met minimaal 3 weken tussenpauze. Bij Dylano hebben we meteen een eerste inenting laten zetten tegen Hepatitus A. Het prikje zelf ging erg goed, en onze kleine man mocht bij de aardige dokter een mooie gekleurde pleister uitzoeken. Pas later kwamen de tranen wanneer Dylano zijn armpje bewoog... "Niet fijn!" AUW.
Kerstsfeertje aan boord |
De laatste uurtjes van 2013 gebruik ik om dit stukje op het blog te zetten. Met een glas rode wijn, lekkere oliebollen en in het goede gezelschap van vrienden tellen we af tot het officiele begin van 2014. Het jaar waarin ons grote avontuur zal gaan beginnen!
Ik wens iedereen een gelukkig en gezond 2014 toe!
[Patrick]