Onder brug bij Lisabon |
Toen we, nu dik twee weken geleden, aankwamen in Lissabon,
leek een geplande stop van twee weken een zee van tijd te bieden. Een soort
vakantie van het varen, waarin we even niet de weerberichten hoeven te volgen
en tochten voor te bereiden. Even lekker aan een steiger liggen, geen gehannes
met de bijboot en een lekkere douche om de hoek. Gewoon even relaxen. Tsja, we
hadden beter moeten weten, want niets is minder waar. De afgelopen weken waren
druk en zijn voorbij gevlogen!
Entree Lisabon langs Belem toren |
Op zoek naar thermostaatklep
Prachig uiticht vanaf de Taag |
Kort na aankomst stellen Bianca en ik ook samen een
jobs-to-do lijstje op met daarop zaken als wassen, groot boodschappen doen,
brandstof tanken en uitvoeren van kleine reparaties. Na twintig minuutjes is de
lijst al 2 A4-tjes groot. Een puntje op de lijst is ook het vervangen van de
thermostaatklep van de dieselmotor. We kampen namelijk al vanaf begin Portugal met
te hoge koelwatertemperaturen.
In de afgelopen winter hebben we preventief de koeler gereinigd en de beide pompen door nieuwe vervangen dus daar kan het niet aan liggen. Ook het wierfilter is mooi schoon en voor de zekerheid hebben we nogmaals de impeller van de koelwaterpomp gecontroleerd. En die was natuurlijk nog helemaal in orde. In Peniche hebben we als test de thermostaat verwijderd en sinds die tijd is de temperatuur een stuk lager. Dus is de conclusie dat het wel de thermostaatklep moet zijn die niet meer bij de juiste temperatuur opent. Op zoek naar een nieuwe dan maar. Maar dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Uiteindelijk, na een dag met de bus van de ene naar de andere kant van Lissabon reizen en vier adressen verder, komen we uit bij de mercedes-dealer, een paar straten verderop. Deze kan het gewenste onderdeel in 48 uur leveren.
In de afgelopen winter hebben we preventief de koeler gereinigd en de beide pompen door nieuwe vervangen dus daar kan het niet aan liggen. Ook het wierfilter is mooi schoon en voor de zekerheid hebben we nogmaals de impeller van de koelwaterpomp gecontroleerd. En die was natuurlijk nog helemaal in orde. In Peniche hebben we als test de thermostaat verwijderd en sinds die tijd is de temperatuur een stuk lager. Dus is de conclusie dat het wel de thermostaatklep moet zijn die niet meer bij de juiste temperatuur opent. Op zoek naar een nieuwe dan maar. Maar dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Uiteindelijk, na een dag met de bus van de ene naar de andere kant van Lissabon reizen en vier adressen verder, komen we uit bij de mercedes-dealer, een paar straten verderop. Deze kan het gewenste onderdeel in 48 uur leveren.
Lekke pakking
De monteur van de marina is ondertussen ook al een kijkje aan boord komen nemen
en weet zijn vinger te leggen op een andere mogelijke oorzaak, de
smeeroliekoeler. Daar kan namelijk makkelijk vervuiling blijven hangen en die
had ik in alle drukte voor vertrek ook niet meer open gemaakt.
Dus dan nu ook maar beet pakken. Helaas, na een uurtje sleutelen blijkt ook hier geen noemenswaardige vervuiling in te zitten. Wachten op de nieuwe klep dan maar. Waar ik wel tegen aanloop is een lekke pakking van het uitlaatspruitstuk. Zwarte roetvlekken op het motorblok maken duidelijk dat daar al een poosje wat uitlaatgassen langs verdwijnen. Dit verklaart ook de steeds verder toenemende stank van uitlaatgassen in de motorruimte. Meteen ook maar een nieuwe pakking bestellen, kan ik deze gelijk uitwisselen. Voor deze reparatie zal ik het koelwaterexpansievat ook moeten verwijderen en dat komt niet eens zo slecht uit, het koelwatersysteem moet immers toch al afgetapt worden voor het vervangen van de thermostaat.
Dus dan nu ook maar beet pakken. Helaas, na een uurtje sleutelen blijkt ook hier geen noemenswaardige vervuiling in te zitten. Wachten op de nieuwe klep dan maar. Waar ik wel tegen aanloop is een lekke pakking van het uitlaatspruitstuk. Zwarte roetvlekken op het motorblok maken duidelijk dat daar al een poosje wat uitlaatgassen langs verdwijnen. Dit verklaart ook de steeds verder toenemende stank van uitlaatgassen in de motorruimte. Meteen ook maar een nieuwe pakking bestellen, kan ik deze gelijk uitwisselen. Voor deze reparatie zal ik het koelwaterexpansievat ook moeten verwijderen en dat komt niet eens zo slecht uit, het koelwatersysteem moet immers toch al afgetapt worden voor het vervangen van de thermostaat.
Op elkaar gepakt in de tram |
Een stedentrip met kinderen, dat zou ik nooit doen
In de dagen die volgen gaan we met de opa’s en oma’s de
toeristische plekjes van Lissabon bekijken. Met de metro, bus en de oude
trammetjes reizen we van de ene naar de andere bezienswaardigheid. Trammetje 28
is misschien wel het bekendste bij de toeristen. Met Fenna in de rugdrager en
Dylano in de buggy sluiten we aan in de rij. Wanneer het trammetje na enige
minuten voorrijdt staan de mensen klemvast in het gangpad tot aan de voorruit
aan toe. We laten de andere mensen instappen en besluiten te wachten op het
volgende rijtuig. We staan nu voorin in de rij en na nog een kwartiertje
wachten zijn we dan aan de beurt. Met wat beschaafd geduw weten we een plekje
te bemachtigen. De ingeklapte buggy gaat op de grond
Op een rustig moment even foto maken van de stuurstand |
Vervangen van pakking en thermostaatklep |
Dit hadden we nooit in één keer aan boord gekregen
Donderdagmiddag liggen de thermostaat en pakking klaar bij
de dealer. Het inbouwen zal echter nog even moeten wachten, want vrijdagochtend
moet ik eerst naar de zeilmaker met de buiskap en de kotterfok. Dus stap ik
deze keer met een grote zeilzak op mijn schouder de bus in. Na enige aandringen
wordt de reparatie direct uitgevoerd en ben ik enkele uren later weer terug aan
boord. Ik heb nog net wat tijd over om nog even snel te douchen en dan met de
metro naar Sao Antonio waar ik heb afgesproken met mijn moeder, opa Adrie,
Bianca en de kids om te gaan eten. Zaterdagmiddag kan ik dan eindelijk aan de
slag met de thermostaat en de pakking. Opa Adrie, die op bezoek is, blijkt een
goede assistent monteur. Na een paar uurtjes sleutelen zit de pakking op z’n
plek en de nieuwe thermostaat in het huis. Helaas zijn de oude moeren zover
beschadigd dat ik besluit deze ook maar door nieuwe te vervangen. Weer een mailtje
sturen naar de Mercedesdealer dan maar. Het testdraaien moet dus ook nog even
wachten.
Opa Adrie is en goede hulp en leermeester |
De grote supermarkt in de shopping mall brengt als extra
service de boodschappen tot op de steiger bij de boot. Voor ons een goede reden om eens goed de
voorraden aan te vullen. Met twee winkelwagens, met in iedere wagen een kind,
gaan we op maandag door de winkel. Al snel is één wagen helemaal vol met
flessen water en frisdrank en pakken melk. Deze zetten we alvast bij de kassa
en met een nieuwe wagen gaan we verder. Na twee uur, en een paar kilometer door
lange gangpaden schuifelen zijn ook de andere winkelwagens gevuld met
boodschappen. Bij de kassa wordt alles meteen in blauwe kratjes verpakt die
weer op een rolkarretje geplaatst wordt. Het zijn 3 manshoge stapels geworden. Dit
hadden we met ons eigen bolderkarretje nooit in één keer aan boord gekregen!
De boodschappen worden aan boord bezorgd |
En dan alles nog weer een plaatsje geven... |
Wat kan dan toch de oorzaak zijn?
Zoek de 7 verschillen. |
Dat is een grappige vis. |
Op woensdag gaat Bianca een dagje met haar moeder
shoppen. Ze weet nu immers waar ze een
grote mall kan vinden. Ik ga, samen met opa Adri en oma Marleen, met de
kinderen naar het Oceanium. Dit grote aquarium is mooi en ruim aangelegd en
echt de moeite waard.
Aan het einde van de week lukt het me eindelijk om tijd te
maken om de motor weer bedrijfsklaar te maken en een poosje test te laten
draaien. Helaas niet met het gewenste resultaat. Nog steeds
koelwatertemperaturen van 95 graden en hoger. Teleurgesteld gooi ik mijn
gereedschap in een hoek. Wat kan dan toch de oorzaak zijn? Eigenlijk kan het
alleen nog maar een verkeerde aanwijzing van de thermometer zijn. Ik vraag bij
Prachtig Ocearium |
Alle neuzen wijzen in dezelfde richting
Onderwater inspectie schroef en koelaterinlaat |
Als op woensdag de meter wordt geleverd neem ik uitgebreid
de tijd om goed de temperatuur van de motor te meten. Met de wijsheid in het
achterhoofd dat een infrarood thermometer slechts de buitenkant van de motor
meet en alleen een referentie temperatuur geeft, meet ik bij verschillende
toerentallen de temperatuur van het motorblok. Tevens meet ik het temperatuurverschil
over de koelers en de temperatuur van de uitlaatgassenleiding. Het resultaat
vertelt me dat de thermometer op het instrumentenpaneel inderdaad een enkele
graad teveel aangeeft. Maar daarmee is het probleem dus nog steeds niet
verdwenen. Opvallend is in ieder geval wel de grote toename van de
uitlaatgassentemperatuur bij de hogere toerentallen. Ik besluit nu de hulp in
te roepen van een paar goede en technisch onderbouwde vrienden in Nederland,
evenals de leverancier van de motor in Nederland. Al snel komen de eerste
reacties per email binnen. Alle neuzen wijzen in dezelfde richting en al snel
is duidelijk dat de oorzaak gezocht moet worden in overbelasting van de
dieselmotor. Hoogst waarschijnlijk veroorzaakt door de te grote spoed van de
schroef. De motor heeft altijd al wat warm gedraaid, maar nu we in steeds
warmer zeewater komen kan de koeling de te grote warmteontwikkeling niet meer
afgevoerd krijgen en wordt het een probleem. Bij mij valt nu ook het
puzzelstukje op z’n plaats waarom, bij aankoop van de boot, de thermostaatklep
was verwijderd…
Verhuizing
Boot van Opa Martin op de kant |
De laatste dagen in Lissabon staan ook in het teken van de
verhuizing van Opa Boot. Mijn schoonvader, Martin, zal namelijk zijn boot in
Lissabon op de kant achter laten en bij ons aanmonsteren voor de reis naar de Canarische
eilanden en het Caribisch gebied. We ruimen de boot dus een keertje extra
grondig op, zodat we met moeite nog een hele plank in een kastje kunnen
vrijmaken voor de spulletjes die hij zal meenemen. Ook zorgen we dat de banken
in de kajuit zover zijn opgeruimd dat hij op één van deze kan slapen zonder
eerst stapels speelgoed te moeten opruimen. Aan de ene kant is het wel extra
vol aan boord en wordt de privacy van iedereen nog verder beperkt. Aan de
andere kant zijn een paar extra handjes tijdens de komende lange oversteken ook
wel erg handig. Bovendien vinden de kinderen het erg gezellig.
Wat de koelwaterproblemen betreft weet ik nu in ieder geval
in welke richting ik verder zal moeten zoeken. Maar dat zal niet meer in
Lissabon zijn. Na bijna 3 weken stilliggen wordt het tijd dat we verder gaan
richting het zuiden, de Algarve in. De afgelopen weken waren alles bij elkaar
erg druk en we hebben nu even behoefte aan wat rust. Gewoon even lekker relaxen
op het water en weer wat mooie plekjes van de wereld gaan zien.
[Patrick]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten